РЈ „Петар Драпшин“
Радионица о дискриминацији и толеранцији – Чланови Тима за заштиту ученика – васпитачи С. Дамјановић, К. Мијаиловић и стручни сарадник Д. Илић су разговарали са ученицима о њиховим искуствима и размишљањима на тему дискриминације коју је, као појаву, понекад тешко одмах препознати. Илустрована је примерима и кратким филмом Уницефа „Шта бисте ви учинили?“ на који се надовезала прича о толеранцији, коју често, погрешно и уско изједначавамо са трпљењем. У циљу разумевања и схватања суштине овог појма закључили смо да је потребно развијати емпатију и поштовање према другима, као и према различитостима. Радионица је била прожета активностима за опуштање и међусобно упознавање што је свеукупно допринело лепом расположењу учесника.
У оквиру Педагошке секције одржана је радионица са ученицима. Уз интерактивне активности, размену ставова и коришћење пригодног едукативног материјала, ученици су се дружили и били у прилици да науче значење појмова толеранција, дискриминација, предрасуде и стереотипи, али и да сагледају колико је значајно да будемо објективни када доносимо закључке о некој особи или догађају. Такође, уз активност која је подразумевала стављање у позицију друге особе („ходање у туђим ципелама“) подстакнути су да уважавају и боље разумеју осећања и положај људи око себе.
Васпитач А. Племић, већ традиционално је организовао турнир у стоном тенису у коме је узело учешће 16 ученика. Турнир је одржан у склопу обележавања Дана толеранције. Многобројни гледаоци су уживали у сјајним потезима наших стонотенисера, а мала сала у којој се и иначе реализује секција стоног тениса била је мала да прими све заинтереоване ученике који су желели да испрате ово надметање. Ученицима који су заузели једно од прва 3 места су подељене су пригодне награде у виду слатких пакета.
Ликовна секција у Недељи толеранције – Ове године у овиру Ликовне секције ученици су били ангажовани у обележавању Недеље толеранције. Труд су уложили исписивањем мотивационих порука на паноима, изражавајући тако љубав и љубазност. Поруке сада красе ходник дома, постајући свакодневна инспирација осталим ученицима, а и запосленима.
Турнир у стоном фудбалу – У организацији васпитача А. Васића и С. Дамјановић, а у духу толеранције одржан је турнир у стоном фудбалу који је окупио и ученике и ученице потврђујући да физичке, полне, националне, менталне и културолошке различитости могу бити промотери духа заједништва који је однео победу.
РЈ „Стеван Чоловић“
Поводом обележавања „Недеље толеранције“ у РЈ „Стеван Чоловић“ реализоване су следеће активности. Ученици су имали прилику да одгледају едукативни филм „Насилници“, а затим су уз подршку васпитача Љ. Дашић и стр. сарадника М. Лазић учествовали у дебати „Толеранција и превенција дискриминације“.
Такође, стр. сарадник Д. Илић је са васпитачима В. Морачић и Љ. Дашић ученицима пустила два кратка едукативна филма о дискриминацији и о љубазности којом се боримо против сваког облика дискриминације и активно ширимо толеранцију у свету око себе.
РЈ „Змај“
Недеља толеранције се обележава традиционално у нашој Установи и то је прилика да се подстакне разумевање, прихватање и поштовање различитости међу ученицима, без обзира на њихове разлике у етничкој, верској, културној, полној или било којој другој социјалној припадности.
Циљ обележавања ове недеље је да се подигне свест о важности толеранције у друштву и да допринесе изградњи бољих међуљудских односа, борби против дискриминације и нетрпељивости. Заправо, она се обележава у циљу подсећања на универзалне вредности људских права, једнакости и мира.
Дан љубазности се обележава 13. новембра и има за циљ да подстакне људе да практикују љубазност и уче вредности саосећања, поштовања и помоћи према другима, без обзира на њихове разлике. Дан љубазности није само дан када треба бити љубазан према другим људима, већ и подсећање да љубазност има снажну моћ да унапреди међуљудске односе. Бити љубазан често доноси унутрашње испуњење јер доприноси осећају смисла и повезаности са другима. Водећи се овим принципима тог дана је у РЈ „Змај“ спроведена радионица „Ланац љубазности, асоцијације, симболи и игра улога“. Подршку у реализацији ове радионице дале су васпитачице Милица Илић и Нада Кековић као и стручни сарадник Мирјана Лазић.
Са друге стране, толеранција такође игра велику улогу у изградњи позитивних међуљудских односа и омогућава ефикасну и хармоничну интеракцију. Без обзира на то да ли комуницирамо са пријатељима, члановима породице или непознатим особама, толеранција доприноси томе да разговор буде продуктиван, пријатан и без неспоразума. Толеранција помаже у смањењу могућности за несугласице и конфликте. Уместо да реагујемо с љутњом или осудом, толеранција може умањити напетост и спречити ескалацију ситуације. Такође, доприноси томе да људи буду спремнији да саслушају мишљења других и да се међусобно договоре, чак и у ситуацијама када постоји неслагање.
Да бисмо приближили и истакли значај толеранције ученицима, дана 21. новембра, реализовали смо радионицу „Отвори ум – прихвати различитост“ која се односила на дефинисање самог појма толеранције, симболе са којим се она представља као и могуће узроке и последице нетолерантног понашања. Ученици су имали прилику да практично, уз помоћ примера, стекну увид у сопствено поимање толерантног понашања и начина за његово унапређење. Радионицу су реализовале васпитачице Милица Илић, Нада Кековић и стручни сарадник Мирјана Лазић.
Свој допринос у обележавању Недеље толеранције дала је и Секција за културу живљења кроз израду различитих уметничких предмета уз подршку васпитачица Марине Станковић, Наде Кековић и Милице Илић. Креативно искоришћено слободно време има огроман значај за лични развој, ментално здравље и квалитет живота. Овакве активности сјајна су прилика за вежбање љубазног и толерантног понашања, ослобађају нас од стреса и напетости и доприносе менталном миру.
Толерантност у комуникацији није само пука културна или друштвена норма. Она је мост који повезује људе и омогућава да се међусобно разумемо, решавамо конфликте и радимо заједно на остваривању заједничких циљева. Њен значај у свакодневном животу је непроцењив, јер ствара темеље за бољу и продуктивнију интеракцију, уз већу међусобну емпатију и поштовање.
РЈ „Алекса Дејовић“
У РЈ „Алекса Дејовић“, као и сваке године, обележили смо Светски дан љубазности (13. новембар) и Светски дан толеранције (16. новембар). Ова два датума служе као подсетници на позитиван утицај које љубазност и толеранција могу имати на појединце, заједнице и свет у целини.
Кроз разговор и игру ученици су дали примере како би свако од нас могао да допринесе кад су ове теме у питању. Током дана, свесно чинити дела љубазности, као што је давање комплимента другарици или остављање охрабрујуће поруке цимеру/цимерки пред тежак дан у школи, затим помоћи комшији, уступити место старијој особи у аутобусу, пропустити мајку са малим дететом у реду у супермаркету. Било би лепо искористити слободно време за волонтирање за локалну добротворну организацију или донирање у добротворне сврхе. Појединци су предложили да увек можемо поделити позитивне поруке на друштвеним мрежама, како бисмо инспирисали друге да буду љубазни, саосећајни и трпељиви.
Кроз радионицу „Уважавање различитости“ наглашен је значај прихватања и поштовања различитости у свакодневном животу. Нетолеранција је врло често укорењена у незнању и страху, страху од непознатог, од другачијег. За борбу против нетолеранције потребно је образовање, стога је неопходно децу подстицати да буду отворена и радознала.
На музичкој вечери организованој у клубу дома учeници су имали прилику да отпeвају и чују другe како пeвају различитe музичкe жанровe, који сe засигурно нису свидeли свима. Показали смо да сe, иако нeмамо исти музички укус, уз мeђусобно уважавањe, можeмо фантастично провeсти.
Поседовање ових способности представља темељ добрих међуљудских односа. У току целе школске године у дому се трудимо да подстичемо ученике и личним примером их мотивишемо да чине намерна дела доброте и негују културу саосећања, великодушности и толеранције.
РЈ „Карађорђе“
Овог месеца смо у рј „Крарђође“ кроз пар активности желели да пошаљемо неколико важних порука. Кроз паное смо истакли колико су мали гестови љубазности важни, а често занемарени, као и да су осуда, предрасуде, пребрзи закључци и ширење гласина о неком, позив на лично преиспитивање и освешћивање сопствених унутрашњих рана и садржаја. Истовремено, порука је и да сви имају право да буду уважени, вредновани и прихваћени у својој различитости, ма каква она била. Садржајном радионицом, кроз мноштво примера из свакодневног живота, помогли смо ученицима да боље уоче разлику између прихватљивих и неприхватљивих облика понашања, насиља, предрасуда и дискриминације. Кроз колаже су, на крају активности, представили своје асоцијације на љубазност, пријатељство, толеранцију, прихавтање и остале позитивне вредности које треба неговати.
Дина Илић, Александра Копања, Данка Ивановић, Милена Станимировић