Све је већи изазов пробудити, продубити и задржати интересовање ученика за књижевност и језик. Дигиталне технологије и претежно кратке форме са Инстаграма и Тик-Тока скратиле су пажњу ученика. Видео записи на друштвеним мрежама трају од 3 секунде до неколико минута, слике се брзо мењају, кадрови су кратки. Интересовање за активности које подразумевају више сати или више десетина сати над књигом све је мање. Обавеза васпитно-обравних установа је да пронађу нове начине за мотивисање ученика. Приближавање уметничког дела ученицима може олакшати коришћење видеа, презентација и других тековина савременог доба које су им блиске. О доста књижевних дела постоје емисије, дискусије, објашњења, аудио верзије и слично. Овом приликом важно је скренути пажњу ученицима на злоупотребу интернета у виду скаћених верзија и непроверених анализа дела које релативно често користе. Истинска посвећност све је ређа. Интелектуална крађа, више није спорадична појава. Развој вештачке интелигенције још више одаљава човека од књиге, учења, писања, истраживања. Какви су њени законски оквири и у ком смеру ће се даље развијати показаће време.
Као један од начина промовисања књиге је и Међународни дан књиге и ауторских права. Обележава се 23. априла сваке године. Ово је симболичан датум који се узима као датум смрти двојице великана светске књижевности који су умрли 1616. године: Мигела де Сервантеса и Вилијема Шекспира.
У РЈ Карађорђре на овај дан одржана је радионица на којој су ученици слушали, разговарали и стварали. Циљ радионице био је да ученици схвате важност читања, познавања правописа, граматике, културе говора и опхођења. Као и да схвате зашто је Српски језик први у рубрици у дневнику, зашто има највише часова и зашто је важно добро познавати матерњи језик. Предочено им је да су вештине које омогућава широко језичко знање важне за било које занимање којим се буду бавили. Конструкција реченице, избор речи, вештина преговарања, речитост, моћ вербализације мисли, вештина писане комуникације, култура говора, дикција, јасноћа и прецизност уз познавање правописних и граматичких правила потребна је свакодневно на више нивоа.
Почела је причом о развоју писма и ћирилици. Читалачким навикама и кризи читања посвећена је посебна пажња уз раговор о разлозима и узроцима. Ученици су се на радионици упознали са појмовима ауторског права, плагијата и законских оквира који их регулишу. Своју креативност су испољили писањем речи на различитим језицима и прављењем својих омиљених књига оригами техником. Пиктографију су упознали својим креацијама појмова.
Читај да би живо! Г. Флобер
Васпитач: Марина Радовић