Недеља толеранције у Чоловићу и Драпшину

У РЈ „Стеван Чоловић“ обележили смо међународни Дан толеранције, организујући активности са ученицима током ове недеље новембра:

Поводом Недеље толеранције и Међународног дана толеранције који се обележава 16. новембра, са ученицима РЈ ,,Стеван Чоловић“ смо организовали дискусије и радионице „Прихвати различитости“.

Васпитачи Жељана Вујић и Бојана Ђукановић су заједно са ученицима РЈ „Стеван Чоловић“ обележили Међународни дан толеранције, 16. новембар. Циљ радионице је био развијање свести код ученика о важности толеранције и подстицање на међусобно поштовање и разумевање других. Указано им је да постоје сличности и разлике међу свима нама, али и како да прихвате те различитости. Кроз конкретне примере из праксе ученицима је показано нетолерантно и толерантно понашање, где су имали задатак да то препознају и сами нађу решења за поједине ситуације. Увидели су значај толеранције, а нарочито у колективном смештају какав је дом, где је врло битно лепо и пријатељско понашање и прихватање да нисмо сви исти. Решавали су асоцијацију и прочитана им је прича „Дуга“.

Поруке на крају активности су биле следеће:

Будимо бољи једни према другима!

Будимо толерантни, поштујмо различитости!

Различито не значи лошије, већ другачије!

Сличности нас повезују, а различитости обогаћују!

Потруди се да ти толерантно понашање постане саставни део свакодневнице!

Васпитачи Бојана Ђукановић и Жељана Вујић

Толеранција и говор мржње

Радионицу ,,Говор мржње“ реализовале су Мирјана Лазић стручни сарадник, Марина Џелетовић и Жељана Вујић васпитачице. Циљ радионице је био да се ученици упознају са појмом и основним карактеристикама говора мржње као и повећање сензибилитета за препознавање говора мржње у свакодневној језичкој комуникацији и критичког односа према њему. Радионицу ,,Толеранција у возу“ приликом које је направљен и пригодан пано, реализовале су васпитачице Марина Џелетовић и Весна Морачић. Циљ радионица био је подстицање уважавања туђих идеја, ставова и начина живота.

Толеранција је поштовање, прихватање и уважавање богате разноликости култура нашег света, наших облика изражавања и начина да будемо људи. Бити толерантан значи бити слободан, чврсто се држати својих уверења и прихватати да се и други држе својих. То значи прихватање чињенице да су људска бића природно различита у ситуацијама, говору, понашању и вредностима и да имају право да живе у миру и онакви какви јесу.

Можемо се разликовати по култури, обичајима, националности, вери, укусима, способностима, језику… Али све то уопште није важно, важно је да свако има право на различитост.

Тест храбрости долази када смо у мањини.

Тест толеранције долази када смо у већини.

Васпитач Марина Џелетовић

Стручни сарадник Мирјана Лазић

Недеља толеранције у РЈ „Петар Драпшин“

Средином новембра, и у нашем дому се обележавају међународни празници: Дан љубазности, толеранције, као и дечјих права, па су васпитачи и стручни сарадник, у оквиру својих секција (ликовна, стони-тенис, педагошке радионице) и у оквиру рада Тима за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања, са ученицима оживели ове, све важније теме:

Радионица предрасуде и насиље

Дешавања у савременом свету нам свакодневно потврђују колико су људи постали нетолерантни, искључиви, па у крајњем случају и насилни, а у корену свега тога врло често стоје стеротипи и предрасуде. Млади људи су најрањивији део друштва, још су у процесу развоја и зато је неопходно пружити им праве информације, едуковати их и оснажити да буду способни да се носе са изазовима живота.

Под појмом предрасуде подразумевамо ставове који постоје о неком појединцу (или групи), а да нису засновани на основу стварног искуства.  Предрасуде су емотивно обојене,углавном неосноване, отпорне на промене и утичу на понашање, а до сузбијања предрасуда доводи директан контакт са онима према којима имамо предрасуде, васпитање, системско информисање и образовање о неоправданости предрасуда и законска регулатива.

У дому ученика се кроз свакодневни рад  ради на смањењу предрасуда код ученика, а са тим циљем је 16.11.2023.год.одржана и радионица – Са ким путујеш. У овој радионици циљ је био да се ученици упознају са појмом и појавом предрасуда, дискриминације, поштовања различитости, толеранције и то из теоријске и искуствене перспективе. Задатак им је био да са листе од 14 путника ( врло специфичних ликова) изаберу са која 3 би желели, а са која 3 никако не би пристали да неколико дана путују возом у спаваћем купеу. Ученицу су саставили своје спискове, које су онда прочитали и образложили. Интересантно је да су им избори били јако слични. Највише одбацивања је добио енглески рокер видљиво алкохолисан, и то не зато што је Енглез или што је рокер, него зато што је пијан. На другом месту је Румунка са бебом.Ученици су резоновали из своје зоне комфора – претпоставили су да би им ови сапутници били бучни и непријатни. Генерално је изненађујуће да се испољило мало предрасуда, осим према Ромима, али и то искључиво на основу личног, лошег искуства. Позитивно је што је знатан број ученика своје изборе образлагао интересовањем и потребом да боље упозна особу потпуно различиту од себе, што смо рекли да је најбољи начин за превазилажење предрасуда. Нико од присутних ученика није испољио предрасуде према особи са хендикепом, напротив сви су за сапутника изабрали слепог пијанисту из Аустрије. Једна девојчица је то лепо објаснила – баш бих имала потребу да га упознам и да сазнам како је он успео толико да постигне упркос свом ограничењу.

Радионица је протекла у живој дискусији. Ученици су своје изборе аргументовали занимањем за особе различите од себе, а одбацивања потребом да заштите свој лични простор и евентуално лошим искуствима. Наглашено је колико је битно ослобађати се од предрасуда, јер предрасуде воде до нетрпељивости, дискриминације, страха од других и другачијих, а све то врло често и до  насиља. Како се у дому тежи да се постигне нулта толеранција на насиље, ова радионица је ученицима проширила видике, потврдила њихове исправне ставове и дала повод и материјал да размишљају и причају са својим вршњацима на ову тему, што је добар вид вршњачке едукације.

Васпитач Јелена Вицо

Радионица „Толеранција“

У оквиру Педагошке секције одржана је активност поводом обележавања Међународног дана толеранције. Радионица на тему „Толеранција“ окупила је велики број заинтересованих ученика, углавном млађих разреда. Ученици су се у уводној активности ближе упознали са концептом толеранције и дискриминације, а научили су и да направе разлику између појмова стереотипи и предрасуде. Централна активност имала је за циљ освешћивање тешкоћа у интерпретирању штурих и непрецизних информација које о некоме имамо, као и развијање свести о значају сагледавања целовите слике и контекста приликом вредновања неке особе. Ученици су затим повезали толеранцију са домским животом- шта је толеранција у дому и колико је она значајна у условима колективног смештаја? Код завршне активности циљ је био буђење емпатије, боље разумевање других људи и њихових поступака, као и стицање увида у значај прихватања различитости. Ученици су били веома заинтереовани и активни, размењивали су своје ставове, али исто тако научили су да поштују и прихвате постојање другачијег мишљења. Радионица је завршена уз цитирање чувеног француског филозофа Волтера, који је рекао “Ја се не слажем ни са једном речи коју си изговорио, али ћу до смрти бранити твоје право да их изговориш.”

Васпитач Матић Марија

Ликовна секција о толеранцији

Поводом Међународног дана толеранције, наши ученици су у оквиру ликовне секције, инспирисани појмом и значајем толеранције у животу и међусобном суживоту, своје мисли и идеје преточили на пано. Желели смо да ученици на креативан начин пошаљу поруку да је толерантност крајње позитивна људска карактеристика и да свако има право на сопствени израз.

Као инспирација илустрације, послужила нам је чувена Микеланђелова слика „стварање Адама“ и њен централни део – додир руку, које је ученик Никола Николић тако верно приказао. Кроз ову симболику ученици су изразили своје виђење појма толеранције и његове важности: оно је прихватање, стрпљење, брига о другоме, али и пружање подршке и потпоре. Прилажење другом људском бићу уз уважавање различитости у мишљењу, статусу, религији и свакој другој основи. Јер прихватањем једни других заједно стварамо услове за друштво које надахњује и омогућава сваком понаособ да достигне свој циљ и оствари своје снове.

Васпитачи Ана Јаблановић и Миљана Шилобад

 Турнир у стоном тенису

Дана 16.11. у сали за стони тенис РЈ „Петар Драпшин“, одржан је турнир у стоном тенису поводом обележавања „Дана толеранције“. Учествовало је 16 ученика и многобројни гледаоци и навијачи који су уживали у бравурама наших стонотенисера. Све је протекло у фер и пријатељској атмосфери, у духу толеранције, како и приличи дану у коме се обележава једна од најважнијих људских особина. Свим учесницима и победнику су уручене пригодне награде.

Васпитач Александар Племић

Педагошка радионица о љубазности

У времену у којем се живи брзо и немамо довољно времена да застанемо  и осмехнемо се другоме, нити да сачекамо одговор на питање „Како сте?“, у времену доминације отуђености над емпатијом, овај празник нам је потребан! Свако подсећање на лакоћу повезивања са другима, друштвену природу човека и добробити тог модела понашања заснованог на љубазности, емпатији и захвалности, много значи. На педагошкој радионици посвећеној овој теми, погледали смо кратак видео снимак, разматрали смо препреке које нас у свакодневном животу одвраћају од љубазности, стрпљења, ведрине и несебичности; такође – колико добробити такво понашање има, психички, физички, социјално; делили смо комплименте, али и задатке којима ћемо исказати пажњу другој особи у наредним данима.

Пружање позитивне пажње и чињење ситних услуга другима, усмереност на радовање других људи, уместо на сопствене проблеме, учиниће добро нашем здрављу и нашој личној срећи као и нашим међуљудским односима. На крају, љубазност је заразна – неодложно се шири у спирали која ће обухватити много већи број људи него што смо могли и да замислимо. Овај „ефекат лептира“ о којем причамо поводом Дана Љубазности служи као инспирација за нас и за ученике: Да бисмо улепшали и себи и другоме дан, није потребно више од једног осмеха, речи, геста.

Педагог Данијела Илић